júl – december 2024
Druhý polrok roka 2024 Komisie cieľa 4 sa realizovali iba 2 zasadnutia komisie a dve per rollam hlasovania členov komisie C4. Z hľadiska odbornosti možno hovoriť o výraznejšom poklese kvality prípravy zámerov národných projektov. Niektoré zámery národných projektov boli stiahnuté na dopracovanie, neschválené, resp. schválené s podmienkou. V prípade týchto zámerov NP sme zaznamenali zníženie kvality a zhoršenie procesu prípravy, najmä z pohľadu nedostatočnej participácie.
Ani po opakovanej výzve a návrhoch z našej strany nedošlo k spracovaniu štandardov pre participatívny proces prípravy zámerov NP a DOP, ktorý by pri riadnej aplikácii priniesol širšiu diskusiu s relevantnými stakeholdermi a máme za to, že následne vyššiu kvalitu spracovaných zámerov a efektívnejšie využívanie prostriedkov z EŠIF (hodnota za peniaze).
Jedným z najlepšie pripravených a komunikovaných projektov (príprava, obsah, merateľnosť) polroka je projekt MV SR NP Zvýšenie odolnosti mäkkých cieľov prostredníctvom posilňovania odborných kapacít a služieb prevencie kriminality v Slovenskej republike. Implementácia projektu má začať 4/2025.
Naopak otvorená téma roku 2024 je dostupné bývanie, ktoré aj napriek avizovaniu témy venujúcej sa dostupnosti bývania či sociálnym podnikom bývania ešte na Komisii prebiehajúcej 8.2. 2024 a prísľubu otvorenia tejto témy minimálne na úrovni partnerských debát, sa nakoniec ani na úrovni partnerských debát neotvorila. Táto téma tak výrazne zaostáva za pôvodným plánom, keď pôvodne mala byť otvorená koncom roka 2023, neskôr počas roka 2024 a neustále nedošlo k jej otvoreniu ani na úrovni diskusie (nieto ešte prípravy zámerov).
Otázna sa potom stáva schopnosť vyčerpania prostriedkov v tejto téme ešte v tomto programovacom období – a to napriek tomu, že v rámci tohto programového obdobia bola označená za veľmi potrebnú prioritnú (novú) tému (aj z pohľadov zástupcov EK).
PS pre oblasť pomoci pre deti a rodiny v núdzi
Pracovná skupina pre oblasť pomoci pre deti a rodiny v núdzi, zriadená pod komisiou MV pre P SK 21-27 cieľa 4 zaznamenala ďalší posun v aktivitách, činnostiach a prepojení NP medzi sebou. Zrealizoval sa Seminár k nadrezortnému systému pomoci pre detí a rodiny v núdzi dňa 26.11.2024 so zameraním na vzájomne predstavenie reforiem jednotlivých rezortov.
Nadväzne na stretnutie sa stanovili úlohy k vytvoreniu mapy systémových a podporných opatrení v každom rezorte a tie sa budú v prvom polroku 2025 postupne predstavovať cez online vzájomné semináre – predstavenia rezortov pre projektových zamestnancov a stakeholderov v téme deti a rodiny v riziku na národnej a regionálnej úrovni.
Z mapy a výstupov online seminárov by mohol vzniknúť bulletin pre lepšie prepojenia a synergie procesov v systéme podpory detí a rodín, tiež pre ďalšie projekty a nadrezortnú spoluprácu a sieťovanie a námety pre nové programové obdobie. Žiaľ, časť relevantných projektov MPSVaR SR zatiaľ spolupracuje len formálne alebo vôbec, predovšetkým ak ide o Národné koordinačné stredisko pre riešenie problematiky násilia na deťoch či sociálno-právna ochrana a sociálna kuratela a TSP.
Na základe uzavretej spolupráce MPSVR SR sekciou riadenia programov EÚ s IVPR a CVA v druhom polroku prebiehali aj individuálne stretnutia zamerané na autoevaluačné a analytické činnosti a nastavenie procesov vo vnútri týchto NP ako aj ich príprava na externé hodnotenie. V druhom polroku prebiehali aj individuálne stretnutia NP v rámci prepájania a synergií. Novo vytvorenou individuálnou skupinou pri prepájaní synergií s cieľom pravidelných stretnutí sú NP:
- Zvýšenie odolnosti mäkkých cieľov prostredníctvom posilňovania odborných kapacít a služieb prevencie kriminality v Slovenskej republike (MV SR).
- NP Sieť odborného poradenstva (MPSVR SR)
Poradný výbor pre sociálne inovácie (PV SI):
V 2. polroku 2024 sa uskutočnili 2 zasadnutia PV SI (september, december). Ich predmetom bol najmä prehľad stavu pripravenosti jednotlivých výziev na podporu sociálnych inovácií a plán ich vyhlasovania. Riešený bol proces podávania projektových zámerov v rámci výziev na SI. V rámci priority Sociálne inovácie a experimenty bude využívaný dvojkolový výberový proces s cieľom identifikovať sociálne inovácie v teréne. V 4Q 2024 boli vyhlásené prvé 3 výzvy v rámci priority Soc. inovácie a experimenty:
- Sociálne inovácie – škálovanie overených nástrojov v sociálnom začlenení (DD: 31.12.2024)
- SocInoLab – Rozvíjanie inovačných ekosystémov a vytváranie nástrojov na podporu sociálnych inovácií. (DDL: 31.1.2025)
- Sociálne inovácie – škálovanie overených nástrojov vo vzdelávaní a výchove (DDL 28.2.2025)
Dve per rollam hlasovania
V rámci per rollam sa schvaľovali 2 zámery NP:
- 17. 9. 2024 NP na podporu ľudí z Ukrajiny.
- zámer národného projektu: „Sociálne začlenenie odídencov z Ukrajiny“
- „Integrácia štátnych príslušníkov tretích krajín vrátane migrantov“ (preschvaľovanie zámeru NP č.2).
- „Návrh na zvýšenie finančných prostriedkov na odídencov z Ukrajiny v zmysle bodu B.2 uznesenia vlády SR č. 392/2024 z 9. 7. 2024“,
- „Informáciu o návrhu na presuny územných alokácií RP a KR UMR v rámci IÚI mechanizmu Programu Slovensko“.
- 19. 11. 2024 sa schvaľoval dodatočne NP Podpora dostupnosti nástrojov posúdenia závažnosti zdravotného stavu dieťaťa pre laickú verejnosť z MZ SR. Zámer NP nebol dostatočne kvalitne spracovaný a potreboval dopracovanie. Po jeho stiahnutí sa konalo stretnutie na vyjasnenie pripomienok. Jeho schválenie ale nepovažujeme za opodstatnené, ani po stretnutiach a konzultáciách neboli objasnené viaceré problémy, opodstatnenosť projektu, kvalita, analytická práca a finančné toky.
12. zasadnutie Komisie – 2. – 3. októbra 2024 v Banskej Bystrici
Išlo o prvé a veľmi úspešné výjazdové zasadnutie v regiónoch. Je treba oceniť, že zasadnutie bolo nielen veľmi dobre pripravené, ale prebiehala veľmi konštruktívna diskusia. 2 projekty boli pozastavené a jeden podmienečne schválený. Polovica projektov bola dobre pripravená (zvýšenie odolnosti mäkkých cieľov od MV SR), ale aj projekty sociálneho a vzdelávacieho charakteru (debarierizácia objektov verejných služieb, sieť odborného poradenstva i digitálna koalícia NEET). Zásadným problémom bol projekt RCPU, ktorý nielenže nebol schválený, ale nakoniec zastavený aj samotným Ministerstvom školstva pre viaceré nezrovnalosti, nedostatočné dáta opodstatnenosti a i.
Slabými projektami sa javili aj oba projekty MZ SR, ktoré neboli pripravené participatívne, kvalitne a s dostatočným odôvodnením potrebnosti. NP Tvorba štandardných postupov na výkon prevencie, štandardných diagnostických postupov a štandardných terapeutických postupov pre poskytovateľov všeobecnej ambulantnej starostlivosti a podporu prevencie bol relatívne malý a nebola jasne preukázaná efektivita i potreba pripravovať dôležité zdravotnícke štandardy po jednom. Druhým, závažnejším projektom NP Podpora dostupnosti nástrojov posúdenia závažnosti zdravotného stavu dieťaťa pre laickú verejnosť bol smerovaný na preklad a nákup triážovej aplikácia pre rodičov.
Ministerstvo zdravotníctva nevedelo preukázať dáta, udržateľnosť, kvalitu analytickej práce počas projektu, opodstatnenosť a príp. predraženosť nákupu aplikácie a ďalšie. Komunikáciu zo strany MZ SR považujeme za veľmi formálnu až nekorektnú, o spolupráci určite nemožno hovoriť.
Skúsenosti s týmto projektom naznačujú, že niektoré subjekty/rezorty pri príprave národných projektov by mali klásť väčší dôraz na participáciu občianskej spoločnosti a zapojenie relevantných aktérov. Absencia tohto prístupu vedie k neefektívnemu vynakladaniu verejných prostriedkov a nedostatočnej preukázateľnosti ich prínosu, podloženými adekvátnymi analýzami a merateľnými výstupmi. Tento fakt má negatívny dopad na efektívnosť využívania finančných prostriedkov a kvalitu dosahovaných výsledkov.
Zasadnutie prebiehalo aj s možnosťou návštev v regióne doterajších schválených a implementovaných projektov, čo vyvolalo zo strany členov Komisie veľmi pozitívne ohlasy. Išlo o jedno z najlepších zasadnutí komisie s príjemnou a konštruktívnou atmosférou.
14. zasadnutie Komisie – 17. decembra 2024
Na poslednom zasadnutí komisie C4 v roku 2024 sa prerokovávalo a schvaľovalo 7 zámerov národných projektov, ktoré taktiež čelili veľkej kritike tak v prípravnej ako aj schvaľovacej fáze. Zámer NP Informačná kampaň na zvyšovanie povedomia verejnosti o vybraných sociálnych témach (MPSVR SR) bol opakovane prepracovávaný do poslednej chvíle a nakoniec napriek slabej príprave a participácii projekt uzrel svetlo svetla a zapracoval drvivú väčšinu pripomienok. Žiaľ, pôsobilo to viac, že si projekt napísali členovia Komisie za predkladateľa.
Druhým, z nášho pohľadu nedostatočne dátami podloženým bol NP Podpora začlenenia detí a žiakov v súvislosti s vojnovým konfliktom na Ukrajine v roku 2024. Ide o podporu UA detí cez normatívne financovanie škôl – spätné refinancovanie podpory MŠ SR. Projekt čelil enormnej kritike a hoci ministerstvo školstva väčšinu pripomienok nakoniec akceptovalo, projekt je ukážkou vážneho zlyhania MŠVVaM SR vo vzťahu k právam detí, čo môže neskôr čeliť aj medzinárodnému škandálu o porušovaní ľudských práv utečeneckých detí a zneužití 100 mil. eur na iné účely ako boli určené. Školy takmer vôbec nepoužívali navýšené skoro dvojnásobné normatívy (oproti slovenským deťom) na pomoc pri začlenení, ale skôr to slúžilo na dofinancovanie bežných prevádzok a rekonštrukcií škôl.
Ministerstvo nielenže školy vôbec neusmernilo, ale nečinnosťou a vajataním potichu podporovalo takéto konanie. Ani napriek schváleniu projektu nemožno tento projekt považovať za korektný, naopak, ide o ďalší precedens, že sa neefektívne využívajú financie EÚ. Z ostatných projektov ako Digitálny radca, Bilancia kompetencií, Implementácia nového systému prípravy kvalifikovaných dospelých pre trh práce budovaním partnerstiev a personálnych kapacít po viacerých pripomienkach boli zapracované.
Zámer NP Vekový manažment (Aliancia sektorových rád), nebol schválený po viacerých pripomienkach členov komisie. V januári je k zámeru plánované participatívne stretnutie. Súčasťou 14. zasadnutia bolo aj podanie informácií o stave čerpania a kontrahovania alokácií ESF+ a EFRR v cieli politiky 4, Informácia o mainstreamovej alokácií na podporu projektov pre cieľovú skupinu MRK a Informácia o projekte Technická pomoc (MPSVR SR). Ďalšími bodmi programu boli:
- Informácia o úprave zámeru NP: REDIPOM – Vytvorenie návrhu jednotného systému redistribúcie potravinovej pomoci.
- Informácia o plánovaných Dopytovo orientovaných výzvach.
- Informácia o činnosti Pracovnej skupiny pre oblasť pomoci pre deti a rodiny v núdzi.
- Informácia o harmonograme zasadnutí komisie CP4 na rok 2025.
Súhrnne možno povedať, že išlo o náročný polrok z hľadiska zhoršenia kvality a prípravy projektov. Pozitívnym signálom je veľká snaha vedenia Komisie hľadať riešenia aspoň post off. Nespokojnosť občianskej spoločnosti v Komisii bola opäť pre meškajúce a svojvoľné úpravy dopytovo-orientovaných výziev so stále nižšou prioritou podpory občianskej spoločnosti, ktorá často väčšinovo supluje štát pri mnohých reformách. Spolupráca s vedením oboch sekcií štrukturálnych fondov je stále veľmi dobrá a v niektorých ohľadoch aj s priamym a opakovaným zapojením, záujmom a podporou ministra školstva. Spolupráca s EK sa taktiež zlepšila a podarilo sa spoločným koordinovaním pozitívne upraviť viaceré zle smerované projekty či iniciatívy. Prijatie uznesenia vlády SR č. 394/2024 a nejasnosti ohľadom uplatňovania princípu partnerstva viedli k obavám z možného obmedzenia činnosti občianskej spoločnosti v monitorovacích orgánoch. Nadväzne ÚSV ROS v súčinnosti s komorou MNO Rady vlády SR pre MNO začal proces prípravy metodického usmernenie k výberu a nominovaniu zástupcov OS pri príprave, implementácií, monitorovaní a hodnotení fondov EÚ.
V rámci prípravy metodického usmernenia sa objavili výzvy v komunikácii medzi občianskou spoločnosťou a úradom splnomocnenca. Spoločné úsilie a otvorený dialóg by viedli k efektívnejšej spolupráci v budúcnosti. Na základe skúsenosti s procesom a prípravou dokumentu možno tiež hovoriť žiaľ aj o vzdialení sa občianskej spoločnosti od úradu splnomocnenca vlády pre rozvoj občianskej spoločnosti. Prijatie uznesenia vlády SR č. 394/2024 predstavuje dôležitý krok k posilneniu princípu partnerstva a participácie občianskej spoločnosti pri čerpaní fondov EÚ. Občianska spoločnosť naďalej aktívne monitoruje a prispieva k skvalitňovaniu tohto procesu. OS ostáva vysoko ostražitá a aktívna pri kontrole a skvalitňovaní čerpania štrukturálnych fondov, ich monitorovaní a nastavení.
Zápisnice, zoznam členov a priebeh rokovaní Komisie je možné sledovať priamo na webstránke Komisie pre cieľ PO 4.
Vypracoval: Viktor Križo
15. decembra 2024
Viktor Križo zastupuje Inklukoalíciu od mája 2023 v Komisii pri Monitorovacom výbore pre Program Slovensko 2021 – 2027 pre cieľ 4 (Sociálnejšia a inkluzívnejšia Európa vykonávajúca Európsky pilier sociálnych práv) politiky súdržnosti EÚ. Ide o Komisiu nového eurofondového obdobia 2021-27 programu Slovensko, ktorá schvaľuje Zámery národných projektov a monitoruje ich kvalitu a implementáciu. Spolu s ďalšími 5 členmi zastupuje v tejto asi 30-člennej komisii občiansky sektor pod hlavičkou Úradu splnomocnenca vlády pre občiansku spoločnosť. Všetky informácie o komisii, členoch a zápisniciach sa nachádzajú priamo na webových stránkach Eurofondoch. Úlohou zástupcu za Koalíciu je zastupovať záujmy kvalitného inkluzívneho vzdelávania, nadrezortný princíp, multidisciplinaritu, efektivitu, spoluprácu s neziskovým sektorom a jeho zapojenie, transparetnosť a demokratické hodnoty.